Фінансові установи почали обдзвонювати клієнтів при переведенні грошей на картку

Історії дзвінків власникам і думка експертів щодо фінмоніторингу

Співробітники банків почали вводити в практику обзвон клієнтів при переводі невеликих грошових сум на картки. Фінансисти запитують: «Чи не є ви підприємцем, який не сплачує до бюджету податки?»

З історії власника платіжної банківської картки.

«Моя подруга давно відкрила в інтернеті магазин, який торгує речами секонд-хенд. Часто їй на картку відомого банку перераховують суми за товар. В день може бути по 10 платежів, але, суми дрібні — від 10 до 1000 гривень.І раптом, подрузі почали дзвонити покупці і питати: чи вона сплатила податки за продані речі. З’ясувалося, що покупцям теж дзвонять з банку, питаючи, за що перерахували гроші і в курсі, чи сплачує продавець податки?»

Ще одна історія.

«Я через інтернет торгую шинами. Мені дзвонить покупець і каже, що мною цікавляться в банку. Набираю банк, а там мені кажуть: фінансовий моніторинг. Раніше я дійсно був офіційним підприємцем, але справи йшли погано, і на початку року підприємство закрив. Потихеньку веду справи, щоб якось вижити».

Співробітники банків на запитання за фактом дзвінків власникам карток відповідають по-різному.

У «Приватбанку», наприклад, впевнено стверджують, що ніколи не перепитували у своїх клієнтів, за що вони перерахували гроші.

Керуючий директор «Кредит Оптима Банк» Ігор Львов говорить, що поцікавитися можуть будь-яким платежем: «Якщо вам на карту приходять дрібні суми, то фінансовий моніторинг цікавиться цими платежами. Таким чином, перевіряють і ФОП, які закрилися, але продовжують свою діяльність. Можуть перевіряти, чи не відмивають таким чином кошти».

За словами Олександра Охріменка — президента Українського аналітичного центру, такі фінмониторинги — це вимога НБУ, згідно з якою з 1-го січня всі банки зобов’язані перевіряти всі карткові рахунки. Інакше, фінансова установа просто втратить ліцензію. Більш того, якщо у банку виникне питання, клієнт повинен прийти з документами і довести, якого призначення був платіж.

А ось юристи вважають, що звітувати в телефонному режимі ні перед ким не треба. Зокрема, юрист Іван Ліберман попереджає власника платіжних карток: «Ви не бачите, хто вам телефонує — співробітник банку або шахрай. Ви не знаєте, звідки цей чоловік взяв ваші дані, а тому маєте право не відповідати на запитання».